بافت تاریخی یزد نیازمند توجه بیشتر

 حمید صادقی مقدم

نشریه گلبانگ یزد


بافت تاریخی یزد که نمادی از تاریخ و فرهنگ این دیار است و از گذشتگان برای ما، به یادگار مانده، میراث آحاد مردم این سرزمین است لذا همگان وظیفه دارند که از آن به نحو مطلوب حفاظت و از رسیدن هر گونه آسیبی به آن جلوگیری نمایند.


تردیدی نیست که دولت از سال 84 توجه ویژه ای به بافتهای فرسوده سطح کشور داشته و در جهت بازسازی و نوسازی این بافتها بسترسازی مناسبی را انجام داده است به گونه ای که تا کنون هزاران واحد مسکونی با استفاده از بسته های حمایتی دولت شامل ارائه تسهیلات به میزان 200 و 250 میلیون ریال، تخفیف در عوارض ساختمان و تراکم و... در این بافتها نوسازی و بهسازی شده است اما با این حال نوسازی و بهسازی سالانه 10درصد از بافتهای فرسوده با مشارکت مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه هنوز محقق نگردیده که نیازمند بر رسی کارشناسانه است.


در استان یزد حدود 700 هکتار بافت تاریخی وجود دارد که با همکاری وهماهنگی دستگاههای اجرایی استان از جمله شهرداری، شورای شهر، میراث فرهنگی، راه وشهر سازی فعالیتهای خوبی در جهت احیای بافت صورت گرفته اما هنوز کارهای زیادی بر جای مانده که باید انجام شود.


یکی از این کارها تشویق و ترغیب سرمایه گذاران برای مشارکت در ساخت و سازهاست.


با توجه به نقش مهمی که بخش خصوصی می تواند در احیای بافت تاریخی داشته باشد لازم است دولت حمایت بیشتری از این بخش به عمل آورد تا با کاهش هزینه های ساخت و ساز، طرحها تا حدودی توجیه اقتصادی داشته باشند و بی تردید با فراهم شدن چنین زمینه ای، سرمایه گذاران دارالعباده یزد که به تاریخ و فرهنگ خود متعهد و علاقه مند هستند تمام سعی و تلاش خود را در راستای احیای بافت های تاریخی به کار خواهندبست.


نکته دیگر مشارکت مالکان و ساکنان واحد های مسکونی بافتها در امرنوسازی و بهسازی است که فرهنگسازی لازم در این خصوص صورت نگرفته و لازم است فعالیتهای بیشتری انجام شود.


البته اهمیت تهیه آمار و ارقام و اطلاعات صحیح و به روز ازتعداد پروژه های اجرا شده یا در حال اجرا در بافتهای قدیمی استان، اعتبارات اختصاص یافته، هزینه های صرف شده، میزان استقبال ساکنان بافتها و نیز بخش خصوصی، تعداد کل واحدهای مسکونی موجود در بافتها ی استان و اینکه چه تعداد ازآنها تا کنون از تسهیلات 20 و 25 میلیون تومانی بهره گرفته اند و به طور کلی سالانه چند درصد بافتها نوسازی و بهسازی شده اند،همچنین میزان سهم استان یزد از 250 هزار واحد مسکن مهر که در بافتهای فرسوده شهری کشور در حال نوسازی می باشد و... را نباید از نظر دور داشت.


ثبت جهانی بافت تاریخی یزد از دیگر موضوعاتی است که هر چند بارها توسط مسئولین مطرح شده و رسانه های استان به آن پرداخته اند اما با این حال روند آن به کندی پیش می رود که تحقق این امر مهم نیاز به عزم و اراده ملی دارد.


نکته آخر اینکه در بافت تاریخی یزد٬ قنات زارچ وجود دارد٬ قناتی که به گفته کارشناسان و صاحب نظران با بیش از سه هزار سال قدمت، قدیمی ترین و طولانی ترین قنات کشور به شمار می رود با این حال تاکنون از اعتبارات تخصیص یافته برای احیای بافت تاریخی یزد، حداقل برای بخشی از قنات مذکور که از داخل بافت تاریخی یزداز جمله مسجد جامع گذشته و آب قنات زارچ در احداث این مسجد نقش اساسی داشته، اعتباری منظور نگردیده، که شایسته است مسئولین دستگاههای ذیربط در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا